Yarışma Sonuçları


8. Doğal Taş Tasarım Yarışması'nda dereceye giren tüm projeler:

SMARBL

Faruk YILMAZ

SMARBL: Mermerin asaletini, dekoratif ve işlevsel olarak kullanmayı amaçlayan bu projede aynı zamanda mermerin fiziksel özelliklerinden de yararlanılarak en etkili kullanımla ele alınmıştır. Mermerin gözenekli oluşu bu sayede ısıyı koruyabilmesi özelliği elektronikle bir araya getirilerek şık ve modern bir dekoratif ürün elde edilmesi amaçlanmıştır. Mevcut üretim yöntemleri ile 10mm bir mermer kullanımı yapılmıştır. 4 adet farklı anlarda ısı yayabilecek rezistans ile bir araya gelen mermer, üzerinde bulunan termostat sayesinde mermerin sıcaklığı kaybedildiği an rezistansları çalıştırarak mermerin sabit sıcaklıkta kalmasını sağlayarak enerjiden de tasarruf edilebilmesini sağlayacaktır. Kesilmesi ve 3 boyutta işlenmesi ile küresel bir yüzey verilen mermer rezistans ve rezistans koruyucu bölmenin takılması ardından keçenin ve ürünün arka kapağının monte edilmesi ile oluşur. Duvar asma aparatları sayesinde istediğiniz yükseklikte asılarak şık duruşu ile yerleştirileceği ortama mermerin kalitesini katar. Uzaktan kumanda ile kontrol edilebilen ürün arka plan ışığına sahiptir ve bu tutulmanın esrarengiz duruşunu sergiler.

KİRPİ

Mustafa YILMAZ

Kirpi, peyzaj alanlarında doğal taş kullanımını çeşitlendirme ve çoğaltma prensibiyle tasarlanmış, sevimli bir çim sulama fıskiyesidir. Toprağa batırılarak sabitlenen standart fıskiyelerin aksine kirpi; taşın ağırlık özelliğini etkili ve basit bir yönüyle kullanır. Çim sulama işlevinin yanında, çocuklar için de bir eğlence aracı olan ürün, fıskiye biçimleri (dikenler), hortum bağlantısı (burun ve ağız) ve taş (gövde) öğeleriyle bir kirpinin şekil özelliklerine benzer. Siyah renkli bazalt taşın torna makinesinde kubbe biçimine getirilmesi ile ana gövde kolaylıkla şekillendirilmiş olur. Matkap ile açılan su sirkülasyon delikleri ve bu deliklere montajlanan metal rekorlarla da ürün son halini alır.

FEELY

Muhammed KAYSI, Gamze ÇAPAROĞLU

FEELY, alışılagelmiş armatür tasarımlarına yeni bir bakış getirmek için tasarlanmış, duvara monte olarak kullanılan bir lavabo armatürüdür. Feely‘nin formu tasarlanırken, kullanıcının, suyun boru veya benzeri (tesisatı anımsatan) bir noktadan çıktığını görmemesi, yalnızca doğal taşın aralığından süzülerek döküldüğünü görmesi amaçlanmıştır. Böylece kullandığı su ile doğayı düşünsel olarak daha saf bir şekilde bağdaştırılabilecek, fiziksel olarak da doğala daha yakın bir deneyim yaşayabilecektir. FEELY‘nin çalışma sistematiği, bas-aç/bas kapa şeklinde düşünülmüştür. Aynı zamanda üzerinde yer alan çentikten sağa/sola çevrilerek sıcaklık ve soğukluk ayarı yapılabilecek şekilde tasarlanmıştır. Sıhhi tesisat ile birleşim detayları standart duvara monte armatür uygulamaları ile aynıdır.

KALE

SELEN ÇAKIR, AYŞE AYDEMİR, ZEHRA ALAN

Kale, Türk zeka ve strateji oyunu olan Mangala’nın yeniden tasarlanmış bir versiyonudur. Geçmişteki örneklerine baktığımızda oyunun malzemesinin taş olduğunu ve taş üzerine açılan oyuklarla oynandığını görüyoruz. Kale tasarlanırken günümüzde plastik, ahşap gibi farklı malzemelerle üretilen bu oyunu özünde olduğu gibi taş malzemeyle yorumlamak hedeflenmiştir. Son yıllarda yapılan en büyük arkeolojik keşiflerden biri olan Göbeklitepe’deki kalıntılarda mangala oyunu düzeneklerine benzeyen ve kayaya oyulmuş olan düzenekler ortaya çıkarıldı. Göbeklitepe’de bulunan kalıntılar düşünüldüğünde mangala oyun tarihi, insanlığın en eski dönemlerine dayandığı ve bu toprakların oyunu olduğu fikrini güçlendirmektedir. Osmanlı döneminde özellikle saraylarda, hanlarda ve cami avlularında oynanan Mangala oyunu, sosyalleşme ve kültür paylaşımı araçlarından biri olarak görülmüştür. Benzer strateji oyunlarının dekoratif tasarımlarına baktığımızda tarihimiz açısından önemli olan bu oyunu malzeme seçimi ve tasarımıyla eş statüye taşımak amaçlanmıştır. Ayrıca ürün tasarlanırken; karşılıklı iki oyuncuyla, saat yönünün tersine oynanması dikkate alınmıştır. Ürünün, mermer malzeme kullanılarak CNC’de işlenmesi hedeflenmiştir.

ARKEOPUZZLE

MEHMET BAŞAK

Doğal taşlar geçmişte mimari eserlerde hem yapısal hem de dekoratif amaçlarla kullanılmış olup, bu eserlerin bazıları günümüze kadar ulaşmıştır. Bu süreçte parçalanarak bütünlüğü bozulan eserler arkeologlar tarafından tekrar bir bütün haline getirilir. Bu üründe ise doğal taşlar ile yapılmış tarihi eserlere ait bir replika parçalar halinde kullanıcıya gelir, kullanıcı parçaları bir arkeolog gibi bir araya getirme deneyimini yaşar ve kaidesi üzerinde topladığı parçaları bir bütün olarak duvarında sergiler. Üründe traverten taş kullanılmış olup, kaide ile birlikte 101 parçadan oluşmaktadır. Kullanıcı parçaları zeminde toplarken parçaların bulunduğu kutunun zemininde eserin aslı hakkında bilgiler görünmeye başlar. Parçalar toplandıktan sonra her bir parça kaide üzerine sıvı silikon ile sabitlenmek üzere aktarılır. Bu üründe Divriği Ulu Cami Cennet kapısından bir kısma ait replika hazırlanmış olup, birçok farklı eserden replikalar hazırlanarak kullanıcılara farklı ürünlerle koleksiyon yapma imkanı sağlanabilir. Ürün boyutları 50cm x 43cm x 3.5cm'dir.

TAŞ PLAK

GAMZE SEVİMLİ, CEMRE AYÇA AYMELEK, GÖZDE KARAKOYUNLU

Taş plak müzik dinlemenin deneyim olduğuna inan ve deneyim için vakit harcamayı seven kullanıcılardan ilham alınarak tasarlanmıştır. Doğal taşın verdiği huzur ve plaktan çıkan sessin cazibesiyle birleşerek kullanıcıların eşsiz bir deneyim yaşaması amaçlanmıştır. Ürün üzerinde bulunan bluetooth düğmesi aracılığıyla müzik farklı cihazlardan istenilen şekilde dinlenebilir. Ürünün arka kısmında bulunan bölüm diğer plakların depolanması amacıyla tasarlanmıştır. Plağın çalışma hızı ve üzerine konulan plak boyutu ayarlamaları ürün üzerindeki düğmeler ile yapılır.